Media holding "nationella Media Group" ("NMG") har slutfört förvärvet av 25 procent av bolaget-grundare av tidningen "Sport-Express".

Villkoren för affären offentliggörs inte, men det är känt att Ordföranden i Styrelsen för tidningen "S-e" kommer att vara Alina Kabaeva, som sedan 2014 är chef för Styrelsen för media koncernens noter RIA "Novosti" med hänvisning till press service av anläggningen.

Populära tidningen "Sport-Express" som grundades 1991. Offentliggörande distribueras i mer än 309 städer i Ryssland och utomlands. Det edition "- Sport-Express" är 220 000 exemplar.

Det blev också känt att kontoret i tidningen "Izvestija" kommer att överföras från Aram Gabrelyanov att Alina Kabaeva. Enligt Rambler News Service Byrå med hänvisning till källor i MWF kontraktet med huvudet "Newsmedia" Gabrelyanov löper ut den 1 juni och det kommer inte att förnyas. Officiellt att hålla denna information har ännu inte kommenterats.

Ägare till "Nyheter" jag vill byta förlag för att göra tidningen mer analytiska media. Personalen på "Nyheter" är tänkt att öka tre gånger — upp till 180 personer. Så nu publikation är att aktivt rekrytera journalister.

En post 32-åriga Alina Kabaeva har samlat en hel del höga positioner. Från 2001 till 2005, ex-gymnasten var medlem av högsta Rådet av parti "Enade Ryssland", från 2005 till 2007 — ledamot i Allmänna avdelningen av ryska Federationen, från 2007 till 2014 — Vice av Duman den 5: e och 6: e sammankomster (från "ER"), där han arbetade i Kommittén för fysisk kultur och idrott. Ett och ett halvt år sedan, enligt den officiella versionen, Kabaeva har beslutat att ta bort från sig själv befogenheter Vice att engagera sig i "sport frågor".

I September 2014 Kabaeva har avslutat den parlamentariska verksamheten i Duman och har innehaft posten som Ordförande i Styrelsen för "Nationell Media Group" (sex år tidigare, hon ledde den allmänna Rådet media holding).

Att Kabaeva Ordförande i Styrelsen för "nationell media group" var Kirill Kovalchuk, brorson till den aktieägare i Banken "Ryssland" Yngve Kovalchuk. En minoritet av aktierna i nationella media group som ägs av affärsmannen Gennady Timchenko, en nära vän till Vladimir Putin. Aktieägare i bolaget — Banken "Ryssland", "Severstal", "Surgutneftegas" och "SOGAZ".

Holdingbolaget national media group är en av de största privata medier innehav i Ryssland, bestående av: broadcasting company ": t Petersburg-den Femte kanal" (72,4%), JSC "Första kanalen" (25%), REN-TV (68%), Östersjön (73,2%) och radio station "ryska News Service" (100%).

I 2013, nationell media group emot på kontoret i tidningen "Metro-Petersburg" i St. Petersburg, 2014 har förvärvat 50% av Charter capital LLC "Konst bilder vision" (ingår i GC - "Konst"), en av de ledande ryska producenter av TV-filmer och serier. I augusti 2015, det nationella media group förvärvade kontroll över den ryska versioner av kanaler som Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Eurosport och andra.

I oktober förra året, Brittisk media Corporation, BBC Worldwide vägrade att sälja en licens för att producera ryska versionen av underhållning visa Tumble företaget "Röda torget" Arkady Rotenberg och den Första kanalen, 25 procent ägs av Yuri Kovalchuk. De ledande visa i den ryska versionen som var tänkt att vara Alina Kabaeva.

BBC Worldwide inte sälja en licens till Ryssarna på grund av de sanktioner som EU mot ägarna av företaget "Röda torget" Rotenberg och Kovalchuk.